homeprodukceodkazynávštěvní kniha
fotkydopravareceptyhudbaškola
železnice835 – Marfuša


V sobotu (19. 3. 2005) ráno jsem se vydal na nádraží v Jihlavě, abych se konečně také seznámil s oním „novým“ vozidlem brněnského depa. Při té příležitosti jsem se nakonec i Marfušou svezl (ač jsem to původně v plánu neměl), bo začalo pršet.


Zatímco Marfuša klidně vrčela u nástupiště, lidé nevěřícně koukající chodili kolem, kdovíco si myslíce. Zajímavé bylo sledovat jednu babču, která, chtíc nastoupit (a zvyklá na klasiku nebo Bachyňu), vzala za úchyt ve dveřích, a když se nic nestalo, přidala na síle, až musel přispěchat na pomoc opodál stojící vlakvedoucí a vysvětlit jí, že takhle teda ne, že stačí vybavit příslušné tlačítko. V průběhu otvírání a zavírání dveří se z nějakého pípáku u nich ozývá přerušovaný varovný zvuk, jenž docela rve uši. Když tenhle signál posloucháte 20 minut před odjezdem třikrát za minutu pořád dokola, jak se zákazníci courají, je to na zblbnutí.

Poté, co se přede mnou rozevřely dveře, jsem se zděsil. Čtyři uzounké schůdky (akorát tak pro malá dětská chodidla) a kdesi vysoko, převysoko… podlaha. Nechtěl bych vidět dědouška, jak se škrábe nahóóóru, nebo třeba vystupující nalámanou partičku, kterak šlape do prázdna a následně si nedobrovolně stele štěrkové lože. Tohle je na této jednotce opravdu to nejsmutnější :-(

Když jsem i já vylezl na palubu, první, co mě praštilo do nosu, byl zápach (asi z nějakého lepidla), jenž je v uzavřeném nástupním prostoru nesnesitelný. V oddíle je asi tak poloviční, pořád ale značně obtěžuje.

Interiér hodnotím vcelku kladně, až na dílenské zpracování (spoje dílů a spáry typu „70. léta“), pokud však cestující nekouká po stropě a na detaily, je akceptovatelné. Tónovaná skla jsou příjemným doplňkem, akorát není zvenku vidět, kde je třeba volné místo nebo zda vlak není narvaný k prasknutí :-) Výhled z oken je také pěkný, i díky tomu, že se v depu o Marfušu zřejmě starají více než o jiná vozidla. Sedačky jsou sice trochu užší, ale nikoliv nepohodlné, např. cestu Jihlava–Brno si v nich klidně dovedu představit. Funkční infopanel, oznamující čas příjezdu do příští stanice a jeji název, popřípadě další informace, jistě potěší.

Nejvíc se mi líbil rozjezd. Kdybych neslyšel píšťalku výpravčího a nezpozorněl, ani bych si nevšiml, že se 835ka dala do pohybu. Obešlo se to bez jakéhokoliv zesílení zvuku motorů či škubnutí – prostě moderní hydrodynamika. Je znát slušný výkon motorů, který tlačí při rozjezdu do sedačky (mě z ní vlastně vyhazoval). Po celou dobu (při běžícím motoru) se ovšem ozývalo podivné vibrování jakoby nějaké tyče kdesi v prostoru u WC, a to dosti hlasité a nepříjemné. Přitom by možná stačilo jenom strčit na správné místo správný kousek pryže nebo dotáhnout šroubek. Je to zřetelně slyšet na videozáznamu. Od vnějšího prostředí je oddíl dobře zvukově izolován.

Co se týká vlastní jízdy, zklamala mě. Čekal jsem víc, leč na vině je spíše než vozidlo železniční svršek v bídném stavu. Na trati koridorových parametrů s bezstykovou kolejí by to jistě byla pohoda (na druhou stranu v kterém vozidle ne?), ale na nerekonstruované trati plné zlomů, schodů apod. je to zoufalé. Až příliš nápadně mi jízda Marfušou připomnínala jízdu Krabky – stále to házelo ze strany na stranu, poskakovalo nahoru a dolů, a dokonce (!) v obloucích pískalo.


Marfuša je velice rozporuplné vozidlo. Na jedné straně dobré trakční vlastnosti, slušný interiér, subjektivně snad i exteriér, vybavení… Na druhé straně ale celá řada nedodělků (vibrace, zvuky, zápach), špatné vyrovnávání se se svrškem a především vysoce zvýšená vysokopodlažnost v kombinaci se schůdky jak na půdu.

Toto je mé hodnocení čistě z pohledu cestujícího. Bylo by zajímavé znát např. spotřebu a spolehlivost, nicméně kdyby za stejnou cenu (jaká se uvádí) byly k dostání jednotky 2 nebo 3, o koupi bych být dopravcem uvažoval, prostě bych bral 835ku jako levnou náhražku moderního vozidla. Jinak je tato motorová jednotka jen nešťastným šlápnutím vedle.


Pro dokreslení se můžete podívat na videozáznamy:
 

Rozjezd zevnitř (12,8 MB)

Rozjezd zvenku (6,4 MB)


Více informací o motorové jednotce řady 835 naleznete např. na ŽelPage, Železničních zajímavostech nebo K-REPORTu.



„Lokomotiva udělala pro sjednocení člověčenstva víc, než všichni filosofové, básníci, politikové a proroci od počátku světa.“ Henry Thomas Buckle

© 1999–2010 D-VO